Fugleudstilling 2021

Udstillingen 2021 er nu vel overstået. Vi havde en fin udstilling, under nye himmelstrøg, idet udstillingen i år foregik i Ejbyhallen. Mange lokale lagde vejen forbi, og havde taget børnene med. Der var således fuldt booket op i vores tegnestue.

Udstillingen bød på mange spændende og farverige nr., med et bredt udsnit af arter, fra det danske fuglehold. Særligt interesse, var der omkring de to latterfugle, der ofte lod deres karakteristiske stemme høre, så man på ingen måde var i tvivl om, hvorfor de hedder Latterfugle.

Latterfugl

De farverige lorier og smukke glansstære, vakte også en del begejstring blandt de besøgende. Pragtlori

De meget charmerende Rødflanket prydlorier

Langhalet glansstær

I gruppen Parakitter Øvrige verden, var den smukke Grønvinget kongeparakit udstillet. Den har sin udbreddelse på New GuineaGrønvinget kongeparakit

Rødhovedet dværgpapegøjer i forskellige farvemutationer

Vi siger tak til vores sponsorer, annoncører, besøgende, og ikke mindst, vores medlemmer, som har støttet Køge Fugleforening, og lagt et kæmpe arbejde i, at få dette store arrangement på benene.

Vi ser allerede nu, frem til ynglesæsonen 2022, så vi forhåbentlig, igen kan slå dørene op, med en masse fine opdræt, på programmet.

Stribet loriBlånakket ConureRødhovedet papegøjeamadine Grøn arasari

Udstillingen i 2022, er igen i uge 42, fra den 22. – 23. Oktober.

På YouTube kan ses en flot video fra udstillingen, som er lagt op af Torben Dehlholm, Her link til filmen https://www.youtube.com/watch?v=VXnMgCCzuFc

Vindere af vandrepokaler 2021 er følgende:

Tropefugle Afrika, 1,1 Tavetavæver med 3 unger. Elly og Søren Rasmussen

Tropefugle Australien: 1,1 Ringastrild med 6 unger, Henrik Bohmann - De her viste fugle er ikke fra dette års udstilling

Tropefugle Øvrige verden: 1,1 Fiji Papegøjeamadine med 4 unger, Thomas Rasmussen.

Tropefugle Frugt og Insektædere: 1.1 Grøn arasari, med 1 unge. Carsten Larsen. Dette opdræt var endvidere lokalt 1. opdræt

Nordiske Fugle: Ingen fugle i denne gruppe

Duer og Vagtler: 1 unge af Mindanao dolkestikdue. Allan Skov.

Parakitter Australien: 5 unger af Rødvinget parakit, Frank Raahauge

Parakitter Øvrige Verden: 1,1 Venezuela conure med 6 unger. Henrik Bohmann

Papegøjer: 4 unger af Gulvinget blåpandet amazone. Povl Jørgensen, Dette nr. blev kåret til udstillingens bedste nr.

Græsparakitter: 1,1 Rødbrystet Græsparakit med 6 unger. Erik Sepstrup.

Lorier og Flagermuspapegøjer: 1,1 Blåisset Flagermuspapegøje med 3 unger, Thomas Rasmussen.

Dværgpapegøjer og Spurvepapegøjer: 1,1 Taranta dværgpapegøje med 2 unger, Stig Svendsen

Kanarier: Mere følger

Undulater: Ingen undulater udstillet i år

Fuglene på udstillingen, fodres med frø fra Køge Korn, som er vores hovedsponsor.

Køge Fugleforening er på Facebook

Af andre spændende fugle, som man ikke ser så ofte, skal nævnes følgende:

Rustfarvet spurveugle

Amatyststær. Når lyset rammer rigtigt, kan man se den smukke lilla farve. Hvis lyset ikke rammer i rette vinkel, så er den sort i stedet.

Den karakteristiske måde at sove på, hængende med hovedet ned af, ligesom flagermus, har været med til at navngive denne lille slægt af papegøjer. Her Blåisset flagermuspapegøje.

Hvidbrystet gouldsamadine

Orangebuget senegalpapegøje

Nordlig Rosella (Browns parakit)

Sortkronet korthalepapegøje

Rødhovedet papegøjeamadine

Blommehovedet parakit

Gæste udstillere

Fredag: Biavler

Lørdag: Rob Webber foderdyr

Søndag: Vallø Pileflet

Under hele udstillingen var Syd-Vestsjællandsk kanarie venner til stede

Året omkring en udstilling

Planlægningen af en udstilling, starter stort set allerede ved nedtagningen, af den foregående udstilling. Containere med materiel, skal pakkes i den rigtige rækkefølge. Materiel som skal repareres eller males, skal tages fra.

Efter en udstilling, afholdes et møde, hvor forløbet af udstillingen gennemgås, så man kan være på forkant, med tingene til næste udstilling.

I året op til en udstilling, foregår en del skrivebords arbejdet. Det er hovedsageligt bestyrelsen, der klare den del af arbejdet. Der skal laves kontrakter for halleje, og med de dommere, som skal bedømme fuglene. Det foregår til tider, op til mere end et år, før selve afholdelsen af udstillingen.

Sideløbende med dette, så skal der laves aftaler med de gæsteudstillere, som deltager. Nogle gange for en dag, andre gange for hele udstillingens forløb.

Ved vores generalforsamling, som falder i februar, bliver der etableret et udstillings udvalg, hvor en ansvarlig, for de forskellige ansvarsområder bliver valgt. Områderne drejer sig om, Planlægning og opsætning, køkken/cafeteria, belysning/el arbejde, tegnestue, tombola, PR., fodring under udstillingen, samt salgsafdeling.

Efterhånden som udstillingen nærmer sig, kommer der andre opgaver. Der skal søges i div. ministerier, politikredse og brandmyndigheder, om tilladelse til udskænkning, om tilladelse til køkken, om tilladelse til at udstille dyr, og brandmyndigheder skal godkende den evakueringsplan, der er lavet over udstillingen.

Ud over disse opgaver, skal der i åres løb, males og repareres voliere og bure. Der skal købes ind til præmier og til tombola. Og medlemmerne skulle gerne få lavet nogle gode opdræt, så der er nogle fugle, at sætte i burene. For uden medlemmernes vilje, til at udstille deres fugle, og arbejdsindsats med opsætning m.m. – så kan der ikke holdes udstilling.

Planen over udstillingen, laves på en plade hvor træklodser er udskåret og påsat magneter, så de kan rykkes rundt.

Den sidste måned

I løbet af de sidste 4 uger inden udstillingen, begynder tingene at spidse til. Ved vores sidste møde, som falder ca. 3 uger, inden udstillingen åbner. Skal medlemmerne tilmelde deres fugle. Og førstkommende weekend, efter skal kataloget sættes op, så det kan sendes til trykkeriet. Der skal også trykkes navneskilte til udstillere, laves udbredelses kort over de tilmeldte fugle m.m., handles ind til cafeteriet, bestilles rosetter til vinderene, i de forskellige grupper.

I weekenden før åbningen, mødes medlemmerne i skoven, hvor der samles materiale til at pynte op med, selvfølgelig efter aftale med en skovfoged. Der skal samles mos, grene, stubbe, træer, og der skal skæres grene til siddepinde i voliere og bure.

En tiltrængt pause under indsamling af blade grene mos og træer.

Mandag bliver containerne, med alt vores materiel, flyttet fra deres opbevaringsplads, til hallen. Og der bliver sat skilte op med henvisning til udstillingen

Tirsdag morgen starter vi med at bære materiel ind i hallen, så det er klar til opsætning onsdag.

Onsdag sættes bure og voliere op. voliererne skal samles, så der kan sættes bagklædning på dem, og vores elektriker, skal have monteret lys over alle bure og voliere, i alt 98 stk.

Voliere rammer samles

Der sættes siv måtter under bure og som bagvæg på voliere. Rart når de adrætte unge mennesker hjælper til.

Der skal sættes køkken, tombola, tegnstue op, samt borde i cafeteriet. Ovn, komfur, køleskab, samt kølecontainer skal monteres. Der skal gøres klar til div. gæsteudstillere. – hvis vi når det, så begynder vi også at pynte omkring bure og voliere, med de træer der er hentet i skoven.

Torsdag er dagen, hvor hallen skal pyntes færdig. Når det er sket, så kan medlemmerne komme med deres fugle fra kl. 16.00 – det er en travl dag for alle. lyset denne dag er længe tændt, så fuglen kan nå at falde til ro, og få spist, inden natten falder på. De eneste, der er aktive, er de nattevagter, som overnatter de kommende dag, mens fuglene sidder i hallen.

Så er der ved at være pyntet uden om voliererne, medlemmerne skal så selv pynte deres voliere, inden fuglene sættes ind

Den sidste finish, er de grønne græskanter, som Leopold's Rullegræs, er sponsor for.

Fredag starter tidligt, især for det hold der skal fodre fuglene, de skal være færdige inden kl. 07.00, for der begynder dommerne at bedømme fuglene. Der er dommere for hver gruppe, f.eks. Papegøjer, Tropefugle, Kanarier, Undulater. – alt efter gruppen størrelse, kan der være flere dommere i samme gruppe.

Når fuglene bedømmes, må der kun være de dommere, som bedømmer fuglene, samt de personer, som udskriver de dommerkort/bedømmelser, som skal sættes på burene. Ud over dem, er der også det køkkenpersonalet, som sørger for mad og drikke under bedømmelsen.

Udstillingen åbner kl. 16.00, og alle er på deres poster, ved salg, køkken, indgang, m.m. - når vi når aften hvor udstillingen lukker kl. 20.00, så er der nogle, der har været på i mange timer.

Så er der åbent for publikum

Så er der gang i tegnestuen

Lørdag er udstillingen åben 09.00 – 19.00 – igen en lang dag, men også en dag, hvor man kan slappe lidt af, og nyde frugterne, efter et års arbejde med planlægning og opsætning, inden det hele skal tages ned igen søndag eftermiddag.

Søndag er sidste åbningsdag for publikum, kl. 16 lukker udstillingen. Fuglene skal fanges og hjem i deres voliere, inden nedtagningen af træer og buske begynder. Herefter skal materiel pakkes i containere igen – en opgave, der typisk først er færdig omkring kl. 23 -24.00. – og vi er så tilbage ved start… og planlægningen af næste års udstilling.

Så er det tid til nedtagning, og klargøring til udstillingen 2022

Vi ses 21. 22. 23 oktober 2022