Rød Kardinal

Bag om et logo

Tekst: Claus C. Nielsen

Den røde kardinal, har med hannens fantastiske farver altid fascineret dem, som har set den. Derfor er det helt forståeligt, at det netop blev den røde kardinal, der i 1934 blev valgt som Køge Fugleforenings logo.

Men hvad er den Røde kardinal egentlig for en størrelse, hvor kommer den fra? Hvordan lever den i naturen? og hvordan trives den i fangenskab? Det er blot nogle af de ting vi vil kigge lidt på i dette lille historie om foreningens logo.

Beskrivelse

Han: er overvejende kraftig rød med en sort ansigtsmaske, der strækker sig fra lidt hen over næbbet til øjet og videre ned på struben. Farven på ryg, vinger og hale, er af en lidt anden nuance nærmest brun rød . På hovedet har den en top som kan rejses. Næb orangerødt

Hun: er overvejende brun, med et anstrøg af rødt i vinger, hale samt den øverste del af toppen. Hannens sorte maske er hos hunnen grå

Ungfugle: Både hanner og hunner ligner hunnen, men med knapt så meget rødt i fjerdragten, udfarvningen starter allerede i efteråret

Størrelse 20- 23 cm. hannen lidt større end hunnen.

Udbredelse: Den røde kardinal er udbredt fra det Sydøstlige Canada gennem det østlige og centrale USA,. sydpå gennem  det nordlige og østlige Mexico til det nordlige Guatemala og Belize. Endvidere er den Røde kardinal indført i Californien og på Hawaii.                                                    Inden for sit udbredelsesområde er den røde kardinal standfugl. Om vinteren er den mange steder en flittig gæst på foderbrættet. Og det kan være et utroligt smukt syn at se en flok af disse fugle bevæge sig i sneen.

Biotop: Den røde kardinal lever i et bredt udsnit  af biotoper, den er således at finde i skove, krat, parker og haver, sumpe, samt langs flodløb.

Føde: Den Røde kardinal lever hovedsageligt af forskellige frø . føden består op til 90 % af forskellige ukrudtsfrø, korn og bær. Det har vist sig at fuglene i sommermånederne foretrækker frøsorter der er nemme at knække. Men at de senere på året når føden er knap, også tager frø som er mere vanskelige at få knækket.

I yngletiden tages endvidere mange insekter . således foregår opfostringen af ungerne næsten udelukkende på insekter. Den finder hovedparten af sin føde på jorden, hvor den i hoppende bevægelser, bevæger sig gennem skovbunden, for at gennemsøge jorden for frø og insekter.

Yngletid: Når yngletiden nærmer sig vil både hannen og hunnen sidde og synge sammen. Hannen vil flere gange made hunnen, og når parbåndet er etableret , kan reddebygningen begynde.

Det er hovedsageligt hunnen der foretager reddebygningen, men det er hannen som bringer byggematerialerne til hende. Reden bygges gerne i en tæt busk eller et lille træ. Reden består ofte af flere lag, med kraftigere kviste yderst, herefter, lidt finere små kviste barkstrimler og mos til at fore reden med. Det tager typisk 3-9 dage at bygge en rede, og den bruges ofte til flere kuld.

Kuldet består af 3-4 æg som hovedsageligt udruges af hunnen. Kun i sjældne tilfælde kan også hannen deltage i udrugningen. Ruge tiden er 12-13 dage, og ungerne forlader reden efter kun 11-12 dage. Når ungerne forlader reden  over- tager hannen ofte opmadningen.  Imens går hunnen  i gang med et nyt kuld. Således er det ikke usædvanligt at de når 3 kuld om året - til tider endog 4 kuld.

Taxonomi: Den røde kardinal er placeret i familien Cardinalidae. En familie som omfatter 48 arter af farvefinker, Saltatore, og amerikanske kernebidere. Dens videnskabelige navn er Cardinalis cardinalis. Cardi'nalis er latin og betyder fornemst eller vigtigste.

Inden for den Romersk-katolske kirke kendes udtrykket kardinaler, som værende den fornemmeste eller vigtigste titel. Alle kardinaler vælges direkte af paven. Og når paven dør, er det kardinalerne som vælger en ny pave. Kardinalernes klædedragt varierer i udseende, efter tid og sted, men den stærkt røde farve er altid en del af klædedragten.. Det er denne kobling til den stærkt røde farve der har givet den Røde Kardinal sit navn.

Kardinalen i USA: Hvis man besøger USA, og i den forbindelse besøger større parker eller grønne områder. Så har man gode chancer for at se den Røde Kardinal i naturen. I parker og lignende er den ofte rimelig alm. og man bliver ofte opmærksom på den, når man høre dens bløde fløjtende sang. Denne han er fotograferet i Ny York - i Bronx Zoologiske have. hvor den Røde kardinal er meget alm.. Her har den fundet nogle kiksekrummer, som nogle besøgende har tabt.

Men også i USA har mange fået øje for denne smukke fugl, og bruger den som logo. Således bruger mange sportshold både kardinalen som navn og logo, og hele syv stater, har kardinalen, som deres statslige national fugl. Her vist her på Frimærker.

Opdræt: Den Røde kardinal har aldrig været almindelig i fangenskab. Opdræt lykkes med jævne mellemrum, men det er på ingen måde nemt at få unger på pind. Ofte sker det, at ungerne bliver smidt ud af reden, eller forældre stopper opfostringen midt i forløbet. Det er ofte svært at have mere end et par, da de forstyrrer hinanden.

Køge Fugleforening, blev stiftet 13. december 1934. Foreningens logo er den smukke Røde Kardinal

Hun

Kardinalens udbreddelse

En kardinal fra den Romersk-katolske kirke